باتری ارزان؛ آیا خرید باتری ارزان بهترین گزینه برای صرفه‌جویی است؟

معیارهای گوناگونی برای خرید باتری وجود دارند که می‌توانند در تصمیم‌گیری هر راننده‌ای موثر باشند. قیمت باتری یکی از اصلی‌ترین آن‌هاست. راه‌های بسیاری برای کاهش هزینه‌های ماشین وجود دارد، اما گاهی اوقات این صرفه‌جویی‌های افراطی ممکن است نتیجه معکوسی را برایمان رقم بزند. 

باتری جزو آن دسته از قطعات ماشین است که تاریخ مصرف دارد. این باتری به‌هرحال پس از اتمام دوره مصرف، باید با یک باتری نو جایگزین شود. تاریخ مصرف باتری ماشین به عوامل گوناگونی مثل برند، فناوری ساخت و نوع باتری بستگی دارد. گفته می‌شود که از کار افتادن باتری، یکی از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن ماشین در جاده بعد از پنچری لاستیک است. 

در این مقاله قصد داریم نگاه مختصری به علائم خرابی باتری داشته باشیم. سپس بررسی کنیم تا ببینیم آیا تفاوتی میان باتری ارزان یا گران وجود دارد؟ و اینکه آیا باتری ارزان همیشه به معنی باتری بی‌کیفیت است؟ در آخر هم به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید با نگهداری بهتر از باتری ماشین‌تان، طول عمر آن را افزایش بدهید. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

فهرست

1. دلیل پایین بودن قیمت باتری ارزان چیست؟
2. کیفیت باتری ارزان و گران چقدر تفاوت دارند؟
 • باتری ارزان ضمانت خرید هم دارد؟
3. باتری ارزان چه مشکلاتی دارد؟
4. علائم خرابی باتری ماشین چیست؟
 • چگونه تشخیص دهیم باتری ماشین رو به خرابیست؟
5. تفاوت انواع باتری ماشین
6. جمع‌بندی: آیا باتری ارزان همیشه بی‌کیفیت است؟
7. سوالات متداول

دلیل پایین بودن قیمت باتری ارزان چیست؟

از قدیم گفته‌اند «هیچ ارزانی‌ای بی‌علت نیست». این ضرب‌المثل اگر در هیچ موردی هم صدق نکند، در مورد باتری ماشین کاملاً درست است. اما بیایید نگاهی به علت‌های ارزان بودن قیمت برخی از باتری‌های ماشین نگاهی بیاندازیم. 
در بیشتر موارد باتری ارزان از کیفیتی پایین‌تر از معمول برخوردار است. استفاده از قطعات بی‌کیفیت در تولید باتری یکی از اصلی‌ترین دلایل پایین بودن قیمت نهایی باتری محسوب می‌شود. گاهی اوقات برخی شرکت‌ها سعی می‌کنند با جعل هویت و تقلید از برند و بسته‌بندی شرکت‌های خوش‌نام، باتری‌های بی‌کیفیت خود را به مشتریان عرضه کنند. بنابراین اگر باتری‌ای از یک برند معروف دیدید که با اختلاف قیمت قابل توجهی به فروش می‌رسد، حتماً با حساسیت فراوان اصالت محصول را بررسی کنید.

مورد دومی که باعث می‌شود برخی باتری‌ها با قیمت پایینی به‌فروش برسند، قاچاقی بودن آن باتری‌هاست. باتری قاچاقی در بهترین حالت باتری دسته دوم یا استوکی است که به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده است. این باتری به دلیل قیمت خرید پایین‌تر و همچنین دور زدن قوانین گمرک، با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد. آقای باطری با مشاوران و متخصصانی که دارد می‌تواند شما را در خرید بهترین باتری ارزان و مناسب ماشین‌تان همراهی کند.

کیفیت باتری ارزان و گران چقدر تفاوت دارند؟

خرید یک باتری ارزان همیشه گزینه بسیار وسوسه‌انگیزی است تا شما را با کم‌ترین هزینه به جاده بازگرداند. با این حال، در بیشتر موارد باتری‌های ارزان با قطعات ضعیف‌تری مانند کابل‌ها، سیم‌ها، فلزات و الکترولیت‌های ارزان‌تر و کم‌کیفیت‎تری تولید شده‌اند. این قطعات با سرعت بسیار بیشتری نسبت به چیزی که در باتری‌های باکیفیت می‌بینیم فرسوده می‌شوند. این باتری‌ها به‌اصطلاح، استهلاک بالاتری دارند. 

باتری ارزان در بعضی موارد حتی از بدنه ضعیف‌تری هم برخوردار است. این موضوع احتمال بروز نشتی در باتری را بالاتر می‌برد. بیشتر باتری‌های باکیفیت بنا بر اقلیمی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند 2 الی 5 سال و در برخی موارد حتی تا 7 سال عمر کنند، در حالی که باتری‌های ارزان‌تر همان‌طور که انتظار می‌رود طول عمر بسیار کوتاه‌تری دارند.

باتری ارزان ضمانت خرید هم دارد؟

گاهی ممکن است باتری به‌طور قانونی وارد شده باشد و از ضمانت‌های لازمی که اصالت و نو بودن آن را تایید می‌کنند برخوردار باشند. اما این باتری‌ها مدت زیادی از تاریخ تولیدشان گذشته و عملاً مدتی از تاریخ مصرف خود را در انبار سپری کرده باشد. از همین رو برخی فروشندگان این باتری‌ها را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهند. برای اینکه بتوانید با خیال راحت‌تری خرید بکنید، مقاله‌ای پیرامون روش‌های تشخیص باتری ماشین اصل از تقلبی به تحریر درآورده‌ایم که بد نیست نگاهی به آن هم بیندازید.

باتری ارزان چه مشکلاتی دارد؟

عمر کوتاه باتری‌های ارزان باید دلیل مناسبی باشد تا سراغ این باتری‌ها نروید، اما متاسفانه این تنها مشکلی نیست که با آن مواجه خواهید شد. باتری ارزان می‌تواند منجر به مشکل دیگری بشود که اتفاقاً بسیار پرهزینه‌تر است و آن خراب شدن دینام ماشین است. وظیفه دینام در ماشین این است که با تبدیل انرژی حرکتی موتور به انرژی الکتریکی هنگام رانندگی، باتری ماشین را شارژ کند. 

یک باتری ارزان که با قطعات بی‌کیفیتی تولید شده باشد ممکن است به انرژی بیشتری برای شارژ شدن نیاز داشته باشد و همین مسئله موجب وارد شدن فشار بیش از حد به دینام می‌شود. در نتیجه استهلاک دینام در مقایسه با شرایط عادی بسیار بالاتر می‌رود. زمانی که دینام ماشین از کار بیافتد دیگر تعویض باتری برای رفع مشکل ماشین و روشن شدن دوباره آن کافی نخواهد بود. بنابراین علاوه بر هزینه خرید یک باتری جدید باکیفیت، هزینه تعویض دینام (که هزینه قابل توجهی هم هست) به لیست مخارج ماشین‌تان اضافه خواهد شد.

علائم خرابی باتری ماشین چیست؟

باتری ماشینی که رو به تخلیه شدن یا خرابی باشد علائم مشخصی دارد. با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید پیش از خرابی کامل باتری، اقدام به تعویض کرده و از خراب شدن ماشین در جاده جلوگیری کنید.
بد نیست بدانید این مشکلات می‌توانند به مشکل بزرگ‌تری اشاره داشته باشند که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. اگر باتری ماشین‌تان شما را در جاده به دردسر انداخت، اگر سوار ماشین‌تان شدید تا به محل کار یا دانشگاه‌تان بروید و ماشین‌تان روشن نشد، می‌توانید بدون هیچ نگرانی‌ای با آقای باطری تماس بگیرید تا به‌سرعت یکی از متخصصین خود را نزد شما بفرستیم. ما شما را در بررسی مشکل و اگر لازم باشد، در خریداری باتری جدید و نصب آن یاری می‌رسانیم.


چگونه تشخیص دهیم باتری ماشین رو به خرابیست؟

  •  آهسته استارت خوردن ماشین

اگر ماشین شما آهسته‌تر از حالت همیشگی استارت می‌خورد، باید کمی بیشتر به عملکرد باتری آن توجه کنید. چرا که این می‌تواند اولین علامت خراب شدن باتری شما باشد.

  • باتری ماشین شما شارژ نمی‌شود

باتری ماشین باید به‌صورت پیوسته و خودکار هنگام حرکت شارژ شود. کامل شارژ نشدن باتری ماشین، خالی شدن مکرر باتری و نیاز مداوم به شارژ دستی آن به این معناست که باتری ماشین باید هرچه سریع‌تر عوض شود.

  • باد کردن باتری

اگر باتری شما باد کرده و متورم شده، معمولاً می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که باتری ماشین داغ کرده است. این مسئله می‌تواند موجب فروپاشی باتری و در نتیجه نشتی آن بشود.

  • بوی تخم‌ مرغ گندیده

این بو در بیشتر مواقع به معنی نشتی داشتن باتری است. بنابراین فوراً به یک مکانیک یا باتری‌ساز مراجعه کنید تا از عدم نشتی باتری خود مطمئن شوید. هرموقع یکی از مشکلات بالا را متوجه شدید یعنی به احتمال زیاد زمان آن است که به فکر یک باتری جدید باشید. مشکلاتی دیگر از قبیل کم‌نور شدن چراغ‌های جلو هنگام رانندگی و خاموش شدن ماشین موقع درجا کار کردن هم می‌توانند نشانه‌ای از خرابی باتری باشد. 

 

بیشتر بخوانید: علائم خرابی باتری ماشین

تفاوت انواع باتری ماشین

به‌طور کلی 3 نوع باتری ماشین برای کاربری عمومی ماشین در بازار پیدا می‌شود: باتری‌های تر، باتری‌های ژلی، و باتری‌های جداکننده جذبی شیشه‌ای (AMG). مرسوم‌ترین این باتری‌ها، همان باتری تر است، بنابراین فعلاً روی همین نوع باتری تمرکز می‌کنیم.

باتری‌های تر در 2 نوع تولید می‌شوند که شامل باتری‌های مراقبتی و بدون مراقبت می‌شوند. باتری‌ تر از صفحات سربی‌ای تشکیل شده‌اند که توسط مواد مخصوصی از یکدیگر جدا شده‌اند. این مواد سرعت جریان یون‌ها از صفحات مثبت به صفحات منفی را کاهش می‌دهند. مشاورین آقای باطری به شما می‌گویند که کدام باتری با ماشین شما سازگاری بهتری دارد.

اتفاقی که در باتری ارزان شاهد آن هستیم این است که در بیشتر این باتری‌ها به‌جای لاستیک (ماده‌ای که در باتری‌های باکیفیت به‌کار می‌رود)، از PVC استفاده می‌شود. همچنین معمولاً در تولید باتری ارزان از قطعات کم‌کیفیت‌تری برای کابل‌ها و سیم‌ها استفاده می‌کنند تا محصول نهایی قیمت کمتری نسبت به باتری‌های باکیفیت داشته باشد.

جمع‌بندی: آیا باتری ارزان همیشه بی‌کیفیت است؟

در قریب به اکثریت موارد می‌توان گفت بله، باتری ارزان واقعاً به معنی باتری بی‌کیفیت است! اما یک استثنایی هم وجود دارد. در برخی موارد خاص، ممکن است یک فروشگاه طی قراردادی که با برخی تولیدکنندگان باتری دارد، قادر باشد مدل‌ها یا برندهای به‌خصوصی را با قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه بازار عرضه کند. 

برای مثال از آنجایی که باتری‌های ولگا که توسط شرکت نیروگستران خراسان تحت لیسانس کره تولید می‌شوند، برند انحصاری آقای باطری محسوب می‌شوند و شما می‌توانید این محصول را با ضمانت اصالت کالا، خدمات پس از فروش و البته قیمت پایین‌تری نسبت به بازار خریداری کنید.

از آنجا که باتری منبع اصلی تأمین نیرو ماشین است، بهتر است همیشه از یک باتری باکیفیت و قدرتمند برای ماشین‌تان استفاده کنید؛ زیرا هیچکس دلش نمی‌خواهد به‌خاطر یک باتری ارزان و بی‌کیفیت در میانه راه بماند. بنابراین اگر قصد خرید یک باتری جدید را دارید، یا هر سوالی در این باره برایتان پیش آمده است، همین امروز با شماره ما (1696) تماس بگیرید یا به پشتیبانی آنلاین ما پیام بدهید.

 

 

سوالات متداول

آیا خرید باتری ارزان به‌صرفه است؟

 خرید باتری ارزان می‌تواند از نظر اقتصادی انتخاب درستی باشد. اما این انتخاب را باید با کمک متخصصانی مثل آقای باطری انجام دهید تا خرید خوبی داشته باشید.

استفاده باتری ارزان چه خطراتی دارد؟ 

اگر باتری ارزان را به درستی انتخاب نکرده باشید و کیفیت خوبی نداشته باشد، به دینام ماشین آسیب رسانده و باعث خسارت‌های بیشتری می‌شود.

باتری ارزان با ضمانت‌نامه ارزش خرید دارد؟

معمولاً این باتری‌ها مدت زیادی در انبار مانده‌اند و بخشی از عمر مفیدشان گذشته. بنابراین در هنگام خرید آن‌ها باید دقت داشته باشید.

چند نوع باتری ماشین در بازار پیدا می‌شوند؟

 باتری‌های تر، باتری‌های ژلی، و باتری‌های جداکننده جذبی شیشه‌ای (AMG)

نشانه‌های مرسوم خرابی باتری ماشین کدامند؟ 

کم‌نور شدن چراغ‌های جلو هنگام رانندگی و خاموش شدن ماشین موقع درجا کار کردن.